A WLToys 12428 RC autó általános leírása


A WLtoys 12428 kinézete annyira üt, hogy egyből beleszerettem, pedig akkor még nem tudtam, hogy mekkora élvezet csapatni vele árkon-bokron át. Ebben az árban az egyik legjobb vétel ebben a szegmensben. Ennél már csak két jobb választás van. A WLToys 144001 és a WLToys 124019 RC autó.

Unboxing és az első benyomás

A doboz kicsit nagyobb az eddigieknél, igaz nem egy kis autóról van szó. Nem aprózták el a WLToys 12428 dizájnját, a csomagoláson megannyi piktogram hirdeti a különböző funkciókat. A dobozt kibontva egyből elénk tárul az autó, aminek a hátuljában látható is az 1.500mAh-s akkumulátor. Az orra felett egy külön dobozban található a távirányító illetve a tetején egy zacskóban a leírás mellett egy USB-s töltő, csavarhúzó és egy kerékkulcs. A leírása annyira részletes, hogy nem csak a különböző elemeket taglalják, hanem több oldalon keresztül az alkatrészek pontos típusát is megadják. Ez nagyon jól fog jönni, ha valami elromlik és újat kell rendelni. Járművünk nem kicsi, 38x22.5x18 centi, ami az eddig általam használt kistestvérnél – a WLToys 144001 – sokkal nagyobb. Ez nagyon fontos abból a szempontból, hogy a hasmagassága sokkal nagyobb, így nem fog elakadni a fűben.

A takarólemezek impregnációja kifejezetten jól sikerült, nem sorjás, nem szőrös, egészen jó minőséget képviselnek a fényes műanyag felületek. Szerintem jól is néznek ki, a grafika nemcsak a kötelezőt hozza, hanem annál többet, kellemes a színösszeállítás is. A pilótafülkében egy vicces figura ücsörög. A futómű egészen komoly, és bár szép számmal képviseltetik magukat a műanyag elemek is, a fontosabb helyeken fémre bukkanhatunk. A rugózás elég széles skálán mozog, kicsit pattog, de egyáltalán nem volt zavaró terepen, ennyi kell is, hogy kirugózza az egyenetlenségeket. A távirányító 2,4 GHz-es frekvencián működik, amihez szükséged lesz 4 darab AA elemre. A szivaccsal borított kormány kellemes fogású, ami mellett található egy ki/be kapcsoló gomb, a csatornaválasztó és két tekerőgomb.A kormánytól jobbra található potméterekkel az egyenesfutást és a motor teljesítményét szabályozhatjuk.

A használatba vétele

Ami a legjobb benne, hogy kellemesen meg lehet indítani a gép farát egy erősebb gázfröccsel, és ez igencsak nagy élvezetet tud okozni, és ebben a táv is partner. A hatótávot nehéz megbecsülni, mert egy off-road autóban pont az a jó, hogy közelről nézhetjük a mutatványt. Az biztos, hogy 60-80 méterre simán el lehet menni vele, de már ez utóbbi szám is fölöslegesen sok. Az áramforrás egy 1.500mAh-s Lítium-ion akkumulátor, vagyis nem Lítium polimer, de mivel a cellafeszültség itt is maximálisan 4.2 Volt, ezért Li-Po-val is nyugodtan üzemeltethetjük. Amikor először ráadtam a tápot, nagyon meglepett, hogy felgyulladtak a lámpák, hiszen azt hittem, hogy ezek csak dísznek vannak rajta, de aztán közelebbről szemügyre véve láttam, hogy bizony egy LED sort rejtettek el mögé.

Az autót 540-s kefés motorral szerelik, ami azt jelenti, hogy iszonyatosan fel tud gyorsulni, ha a megfelelő hely áll rendelkezésre. Ez a gyakorlatban 40 + kilométert jelent óránként, egyes mérések szerint eléri az 50-et is. Ez leírva nem tűnik durvának, de a valóságban az, meglepően sebesen tűnik el a szemünk elől. Az üzemidő pont annyi, amennyire nyomjuk, kinek milyen nehéz a lába, akarom mondani a keze. A teljes gázon való gyilkolás kb. 10 perc alatt felemészti a tárolt energiát, ám én simán elmentem vele 20 percet is terepezés közben. A dimbes-dombos területen valahogy nem is kívántam a nagyon nagy teljesítményt, ilyenkor ugyanis a gép folyamatosan elkapar és kitör, annyira erős. Ahogy észrevettem, a súlyeloszlása nem tökéletes, ugyanis teljes gáznál szinte mindig jobbra dőlve bólint egyet, valószínűleg itt nehezebb a kasztni. Hibaként szokták felróni, hogy a motor pozíciója nem változtatható, de azt gondolom, hogy aki ezt a gépet fogja megvásárolni, az úgysem azzal kezdi majd, hogy leszedi a burkolatot és nekiáll tologatni az alkatrészeket.

Teszteltem fűben, betonon, laza talajon és murván is, de mindegyiket állta. A gyártó szerint az áramköri elemek vízállóak. Az interneten különböző videókban pocsolyákon száguldanak át vele. A tesztidőszak alatt nem találtam ilyen helyet, mert annyi csapadék nem esett, de úgy néz ki, hogy mérsékelten ellenáll a folyadékoknak is. Viszont ilyen környezetben csak SAJÁT felelőségre használd! Nem lehet tudni, hogy reagál az elektronika a nedvességre. Két dolog jutott eszembe, amivel ki lehetne végezni az autót, az egyik a túlzott mértékű ugratás, ugyanis tudunk olyan magas helyről leesni, hogy a futómű tönkre menjen. Kisebb ugrálásokat azért simán kibír a szerkezet. A másik, ami inkább a lassú amortizációhoz vezet, az a túlzott mértékű kanyarodás nagy sebességnél. Ilyenkor a gép a magas építés miatt hajlamos felborulni, oldalra csúszás helyett. Ha kellő dinamikával közlekedünk, akkor önmagán többszörösen átbukfencezve érkezik le a talajra, és ez – például beton esetében – igen jelentős károkat tud okozni a tetőn elhelyezett műanyag alkatrészekben. Fogadjuk el, hogy ez az 540-s motor többet tud, mint mi, és bánjunk vele kellő tisztelettel, különben gyorsan rommá törjük az autónkat. Ami az ellenálló képességét illeti, többször nekimentem kőpadkának, fának, a hinta fém lábának és egyéb tereptárgyaknak. A front alsó felén található egy alumínium fenéklemez, ami a kőfelverődések ellen véd, illetve egy keményebb műanyag lap az orr alján, ami pedig a nekihajtásos balesetek következményeit hivatott enyhíteni. Bár jól bírja az ütéseket, azért jobb lenne, ha itt is egy fémlap védené a fontosabb szerkezeti elemeket.

A géppel egészen jól lehet driftelni, bár a kormány szögállása lehetne nagyobb. Egy kicsit mereven viselkedik a gép, de mivel kegyetlenül erős a súlyához képest, ezért akkor is képes csúszni, ha közben oldalra kell tolnia a kereket. A magas felépítmény miatt azonban könnyen fel tud borulni, és ez különösen igaz akkor, ha rakunk rá valamit – például egy kamerát – amitől magasabbra kerül a súlypont. Ha tudunk egy viszonylag kopott betonparkolót, nyugodtan vigyük ki, remekül fogunk szórakozni, bár ez nagyjából az együtt töltött idő minden pillanatára elmondható. A gép természetesen összkerékhajtású, de én nem is vennék terepre mást. Ez egyben azt is jelenti, hogy ha legalább egy kerék megkapaszkodik, akkor már ki tudja magát küzdeni szorult helyzetéből, illetve a viszonylag meredek terepen is felmegy, ha a talaj elég kemény. A gumik szerintem pont megfelelőek, ballonosak, de elég mélyek a barázdák, így kapaszkodni is tud velük. Néha kifejezetten meglepett, hogy honnan szabadította ki magát, de pont erre jó, hogy minden kerék hajtott.

Összegzés

A WLToys 12428 egy kifejezetten jól sikerült darab. A motorja brutálisan erős, remekül lehet vele driftelni, dögösek a LED-ek és sok futómű elem fémből van, ahol meg nem, ott viszont kellően puha, így jó eséllyel bírni fogja a terhelést. A felépítmény burkolata meglepően jó minőségű, rosszabbhoz szoktam, az áramforrások ráadásul cserélhetőek Lítium polimerre, akár nagyobb kapacitásúra is, így kitolva az üzemidőt. A terepjáró képessége kifejezetten jó, de ami sokkal fontosabb, az hogy nagyon élvezetes vele a csapatás, és végül is ezért veszi mindenki, nem pedig azért, hogy egy üvegvitrinbe állítsa.